Blog


LAUTAPELEJÄ VUOSAARESTA!

07.11.2017

Vuotalon Arkkitehtuuri ja Ympäristö -työpajassa on kehitelty omaan lähiympäristöön liittyviä, mielikuvituksellisia lautapelejä. Kartat ja valokuvat lähtökohtana ovat tutut ja tuntemattomatkin paikat sekä pala niiden historiaa heränneet ...

Lue lisää...

Kuvataidekoulun oppilaiden toteuttama Hejhylje -veistos löysi pysyvän kodin!

31.10.2017

Helsingin kuvataidekoulun PIMA-ryhmän oppilaat maalasivat keväällä 2017 HejHylje-veistoksen. Kesän ajan hylje ilahdutti Linnanmäen kävijöitä ja syksyn tullen hylkeiden yrityskummit etsivät niille pysyvät kodit. Kuvataidekoulun hylkeen lunasti omistukseensa Helsinki Marketing ja he lahjoittivat sen puolestaan Kustaankartanon palvelukeskukselle. Hylje löytyy Kustaankartanon ...

Lue lisää...

Vallan huoneet

10.10.2017

Tutkimme PIMA (piirustus ja maalaus) -ryhmissä kuinka tila rakentuu valon ja varjon kautta, miten muodot ja mittasuhteet ratkaisevat tilan luonteen ja tunnelman. Yhdessä tutkittiin monenlaista kuvamateriaalia. Esimerkkeinä olivat erilaiset kirkot, katedraalit, pankit ja yritysten toimitalot. Niiden kautta mietittiin miten valtaa ilmennetään rakennusten arkkitehtuurissa ja kaupunkien ...

Lue lisää...

Syyslukukauden alkuun Arcimboldon hengessä!

11.09.2017

Syksyn sato ja ihanat vihannekset olivat innoittajina, kun Helsingin kuvataidekoulun ryhmissä aloiteltiin syyslukukautta. Useammassa ryhmässä ihasteltiin ja tutkittiin niin parsakaalia, kesäkurpitsaa, keltasipulin sävyjä kuin punajuurta ja sen naattien hienoja värejä. Ateljeen pöydällä mallina ja innoituksena olleet vihannekset saivat uuden muodon, kun yhdessä tutustuttiin ...

Lue lisää...

KALEVALA!

12.06.2017

"Joukahainen ja Väinämöinen" Aina 8v./Mus2  Tutustuimme Kalevalaan ja suomalaiseen mytologiaan kevään 2017 aikana. Miltä mahtaa tuntua laulaa suossa Väinämöiselle? Miten eläydyn Akseli Gallen-Kallelan Sammon puolustus -maalauksen hahmoihin? Minkälaisia uusia seikkailuja voisi keksiä Ahdille, Tuonettarelle, Ututytölle tai Vetehiselle?Kalevalaa tutkittiin yhdessä ...

Lue lisää...

Tulikärpaset, kiiltomadot ja muut valoa hohtavat kummajaiset

19.05.2017

Näin toukokuussa valoa jo riittää, mutta yksi keväällä toteutuneista viikonloppuperiodeista sukelsi valoa hämärässä hohtavien olentojen maailmaan. Oppilaat suunnittelivat hyönteisenmuotoisen yövalon tai valoveistoksen. Sen tukirakenteet tehtiin rautalangasta ja kipsinauhasta ja lopuksi työt päällystettiin läpinäkyvillä kankailla, yksityiskohtien koristeluun käytettiin ...

Lue lisää...

HejHylje Suomi 100

18.04.2017

Käpylän PIMA-ryhmän oppilaat osallistuvat HejHylje Suomi 100 -projektiin. Torstaina 6.4. ja sunnuntaina 9.4. maalasimme lasikuituisen Stefan Lindforsin suunnitteleman hyljeveistoksen Itämeren suojelun puolesta. Toteuttamamme hylje antaa kaksi vaihtoehtoista kuvaa Itämeren tulevaisuudesta. Sen toinen puoli kuvaa kirkasta ja kalarikasta merta ja toinen puoli saastunutta ja kuolevaa ...

Lue lisää...

Kolme päivää taidegrafiikkaa!

28.03.2017

"Kolmen päivää taidegrafiikkaa" periodilla tutustuttiin koho- ja syväpainon sekä monotypian maailmaan. Erilaisia tekniikoita yhdisteltiin rohkeasti ja työskentely tuotti hienon kokoelman teoksia. Oppilaiden teemat liikkuivat parkourista luontoon ja eläinten maailmaan, pikkutarkasta hyvinkin ekspressiiviseen ilmaisuun. Taidegrafiikan monet mahdollisuudet tulivat tutuiksi kolmen päivän ...

Lue lisää...

Paperileikkauksia arkistosta

22.02.2017

Kevään 2015 aikana tutustuimme kuvataidekoulun Ateneumin PIMA-ryhmässä paperileikkaukseen ja siihen kuinka kerroksittain päällekkäin liimatut läpikuultavat paperit muodostavat kuvan, jonka harmaan sävyt tulevat esiin valon kanssa. Ennen työskentelyä tutustuimme muun muassa kuvataiteilija Tatu Tuomisen paperileikkauksena toteutettuihin teoksiin. Oppilaat rakensivat valitsemansa ...

Lue lisää...

Nykyaikaa etsimässä!

17.01.2017

Espoon modernin taiteen museon, EMMAn, Nykyaikaa etsimässä -näyttelyssä oppilaat uppoutuivat pohtimaan teemoja luontoon, digitaaliseen maailmaan ja omaan itseen liittyen. Näyttelyn teemojen kautta jokainen oppilas löysi itselleen sopivan aiheen ja toteutti teoksen tai teosparin parhaaksi katsomallaan tekniikalla. Teosten valmistumisen myötä pohdimme yhdessä työskentelyn synnyttämiä ...

Lue lisää...